Hra o zemi

Anketa
Z jakého zdroje převážně čerpáte informace o stavu životního prostředí?

prohlášení politiků

prohlášení soukromých podnikatelů

z odborných studií (výzkumné instituce)

popularně vědecké časopisy (cestopisy apod.)

deníky, rozhlasové a televizní zpravodajství

Hra o zemi

Peníze nebo život?

13.06.2008 - Žijeme abychom svou prací podporovali výrobu nekvalitních výrobků a pak si je ještě kupovali?

Představte si, že jste průmyslník: staráte se o dobývání přírodních surovin, jejich transport a prodej, jejich primární zpracování nebo o výrobu součástek či konečných výrobků. A nyní si představte, že vlastníte takovou technologii, kterou nasytíte roční poptávku po vašem zboží za čtvrt roku? Utopie? Ráj spokojených lenochů? Omyl, tak tomu bylo již ve třicátých letech 20.století.

V roce 1929 napsal ředitel General Motors Research Ch.Kettering článek s názvem – „Udržujte zákazníka nespokojeného“. V něm vysvětluje, jak si udržet výrobu, i když je trh nasycený. Doporučuje přesunout se od výroby věcí denní potřeby k vyvíjení nových – méně potřebných. Někdy do této doby lze klást začátek období umělého vytváření a zvyšování poptávky, které trvá dodnes. Ruku na srdce, co z toho, co jste si minulý týden koupili vůbec nepotřebujete? Kolik z výrobků, které denně vidíte v obchodech by podle vás nikdy nemuselo spatřit světlo světa?

Jak to, že jdou nepotřebné věci na odbyt? Čím je toto všeobecné plýtvání (našim časem, přírodními zdroji i prostorem) udržováno? Je to reklamní průmysl, který dnes patří k odvětvím s největším obratem. Pod krédem „ať mají lidé cokoli, nesmí si myslet, že mají dost“, „uvolňuje kapitál“ na výrobu nových a nových potřeb. O tom, jak moc reklama obsadila náš veřejný prostor jsem se nedávno přesvědčila sama. Na pražské Rozvadovské spojce směrem od Nových Butovic k obchodní zóně (cca 2,5 km) jsem napočítala cca 30 velkých billboardů na každé straně silnice. Není přes ně skoro ani vidět na průmyslové zóny a sklady.

Vedle vyrábění nových potřeb mohou průmyslníci k udržení výroby přistupovat i jinak – výrobou nekvalitních výrobků. Výrobek, jež je konstruovaný tak, aby měl nízkou životnost, přináší více zisku než výrobek kvalitní. Když uplyne záruční doba a výrobek se rozbije, si zákazník musí koupit jiný. Jak je možné, že se vyplatí výroba šuntů, „kde udělal volný trh chybu“? Špatně jsou nastaveny ceny za spotřebu přírodních zdrojů a likvidaci odpadů. Pokud by byl výrobce motivován snižovat svou spotřebu a množství odpadu, např. odpovídajícím zdaněním čerpání přírodních zdrojů či likvidace vlastních výrobků, byla by výroba nekvalitních výrobků méně výhodná než výroba produktů s delší životností.

Ve třicátých letech se umělé udržování vysokého stupně výroby či její rozšiřování zdůvodňovalo potřebou práce jako konstitutivního prvku společnosti. Zkrátit svým zaměstnancům pracovní dobu (a přitom zachovat plat) se pokusil jen výrobce cereálií Kellog. Zavedení šestihodinové pracovní doby byl zajímavý sociální pokus, který, kromě toho, že nesnížil obrat firmy, vedl ke zlepšení vztahů v rodinách zaměstnanců i místním společenství. Průmyslové lobby zaštítěná výše zmíněnými ideály se však podařilo prosadit výhody pro standardních 40 hodin práce týdně.

Od 30.let 20.století se tak průměrné množství hodin strávených v práci i spotřeba na hlavu stále zvyšuje. Podle některých autorů nás výroba peněz pro nasycení naší spotřeby a spotřeba samotná zaměstnává natolik, že nemáme čas na nic jiného.

Jak rozpojit tento kruh, ve kterém více práce znamená více výroby nepotřebných věcí, více reklamy a více rozpaků nad nekvalitními výrobky? Můžete začít tím, že nekupujete věci, o kterých se domníváte, že je nepotřebujete. A také tím, že se nenecháte ovlivňovat reklamou, která je stvořena pro to, aby vás přesvědčila, že máte o mnoho víc potřeb než opravdu máte.

Každá investovaná koruna je hlas, kterým naznačujete, jaké výrobky si přejete, aby se vyráběly. Pokud hledáte inspiraci, podívejte se na pracovní list Odpovědná spotřeba (Zelený kruh).

Zdroj: článek Jeffrey Kaplan: Gospel of Consumerism and the better future we left behind (Orion magazine, anglicky)

Doporučujeme:

Článek Bottlemania - o vodě prodávané v lahvích, aneb co dokáže marketing (ALternet, anglicky)

Obrázek z výstavy Shopping: Century of Art and Consumer Culture

 

                                                                                    zpracovala: JK

Obrázková navigace

Zelený kruh

Udržitelný rozvoj

Aktuality